Termin outsourcing pochodzi z języka angielskiego i oznacza korzystanie z zewnętrznych zasobów w formie zlecenia lub umowy na wykonywanie określonego zakresu prac. Dziś wiele firm w celu obniżenia kosztów funkcjonowania organizacji decyduje się na zatrudnienie pracowników zewnętrznych. Jest to szczególnie popularne w przypadku usług informatycznych, które mogą być świadczone na odległość. Podpowiadamy, czym jest outsourcing informatyczny.
Dlaczego outsourcing?
Sposób funkcjonowania firm na przestrzeni lat bardzo się zmienił. Jeszcze kilka lat temu w ramach organizacji funkcjonowały różne działy, które specjalizowały się w wykonywaniu określonych zadań, w tym zadań z zakresu szeroko pojętej informatyki. Wyznaczeni pracownicy zajmowali się zakupem sprzętu informatycznego dla pracowników, podłączeniem, usunięciem awarii oraz utylizacją zużytego sprzętu. Dziś wiele firm rezygnuje z tworzenia wyspecjalizowanych działów w ramach firmy, zatrudniając specjalistów z zewnątrz. Outsourcing informatyczny jest jedną z najczęściej wybieranych form współpracy w zakresie obsługi informatycznej dużych i małych firm.
Usługi oferowane w ramach outsourcingu
Katalog usług oferowanych przez firmy outsourcingowe specjalizujące się w obsłudze informatycznej stale się zmienia. Jest to spowodowane nowymi potrzebami klientów, ale też zmieniającą technologią w zakresie gromadzenia danych i pracy systemów. Jednak do podstawowych działań zalicza się:
- zarządzanie sieciami – świadczenie usługi bezpiecznej transmisji danych,
- usługi zapewniające sprawne funkcjonowanie infrastruktury komputerowej,
- zarządzanie infrastrukturą informatyczną firmy, w tym komputerami stacjonarnymi, przenośnymi, serwerowniami od ich zakupu przez instalację, eksploatację oraz utylizację zużytego sprzętu,
- zarządzanie infrastrukturą internetową i aplikacjami.
Zatrudniając firmę zewnętrzną przedsiębiorca, nie musi martwić się o zarządzanie zespołem IT w swojej organizacji, czy organizacją szkoleń dla pracowników. To wiele korzyści widocznych już w krótkim czasie.