Zalety i wady podpisu elektronicznego

Podpis elektroniczny, zwany również e-podpisem to narzędzie umożliwiające potwierdzenie swojej tożsamości w sieci.

Przypisany do konkretnej osoby podpis jest unikatowy i bardzo trudny do sfałszowania. Jakie są największe zalety i wady podpisu elektronicznego?

Zwykły i certyfikowany podpis elektroniczny

Możemy wyróżnić dwa rodzaje podpisów elektronicznych:

  • podpis zwykły – podpis bez certyfikatu kwalifikowanego, stosowany przede wszystkim przy wymianie maili. Nie jest na tyle bezpieczny, by mógł być wykorzystywany do podpisywania i przesyłania ważniejszych dokumentów, takich jak np. sprawozdania finansowe czy deklaracje podatkowe;
  • podpis kwalifikowany – bezpieczny podpis potwierdzony certyfikatem. Jest traktowany na równi z podpisem złożonym własnoręcznie i doskonale sprawdza się podczas załatwiania wszelkiego rodzaju spraw urzędowych online.

W firmie Symex realizujemy pełną procedurę uzyskania kwalifikowanego podpisu elektronicznego według indywidualnych ustaleń i bez względu na ilość certyfikatów.

Zalety podpisu elektronicznego

Podpis elektroniczny to narzędzie, które zdecydowanie ułatwia kontakt z urzędami. Może być wykorzystywane do podpisywania zeznań, zeznań, deklaracji i innych dokumentów dla ZUS i US, składania JPK. Posiadanie kwalifikowanego e-podpisu umożliwia składanie sprawozdań finansowych z prowadzonej działalności czy założenie firmy online Wykorzystując podpis elektroniczny, większość spraw urzędowych można załatwić przez Internet z dowolnego miejsca na świecie, nie tracąc czasu na osobiste stawiennictwo w urzędzie. Przedsiębiorcy wykorzystują również e-podpis do podpisywania faktur elektronicznych, umów oraz do składania ofert na przetargach.

Wady podpisu elektronicznego

Podpis elektroniczny, choć ma wiele oczywistych zalet, nie jest niestety pozbawiony wad. Aby korzystać z podpisu elektronicznego, niezbędny jest sprzęt komputerowy oraz infrastruktura informatyczna. Wadą są również koszty, znacznie większe niż koszty związane z podpisem tradycyjnym. Należy zakupić narzędzie niezbędne do składania podpisu w postaci karty kryptograficznej z zakodowanym na niej prywatnym kluczem oraz oprogramowanie, za pomocą którego możemy skomunikować kartę z komputerem. Podpis elektroniczny jest usługą ważną przez rok lub przez dwa lata, w zależności od podmiotu nadającego certyfikat. Każdorazowe przedłużenie ważności podpisu wymaga uiszczenia opłaty.

chcesz wiedzieć jak do nas trafić? Kontakt - Symex

aktualności z branży

Lokalizacja - Symex

sprawdź

mapę dojazdu

do naszej firmy